Бадзёры, жыццярадасны і ў той жа час ўраўнаважаны настрой дзяцей у поўнай меры залежыць ад строгага выканання рэжыму. Запазненне ежы, сну, прагулак адмоўна адбіваецца на нярвовай сістэме дзяцей: яны становяцца млявымі або, наадварот, узбуджанымі, пачынаюць капрызіць, губляюць апетыт, дрэнна засынаюць і спяць неспакойна.
Адна з немалаважных адметных прыкмет выхавання ў дзіцячым садзе ад хатняга - гэта рэжым дня. У дзіцячым садзе ўсё падпарадкавана загадзя ўстаноўленаму распарадку. І гэта несумненны плюс. Бо такая сістэмнасць прывучае дзіця да акуратнасці, дакладнасці, парадку. Што ўжо казаць аб харчаванні. Любы дыетолаг пацвердзіць, што правільны прыём ежы ў адзін і той ж час спрыяе росту здаровага арганізма.
Правільны, які адпавядае ўзроставым магчымасцям дзіцяці, рэжым умацоўвае здароўе, забяспечвае працаздольнасць, паспяховае ажыццяўленне разнастайнай дзейнасці, засцерагае ад ператамлення.
У дзіцяці, прывучанага да строгага распарадку, патрэба ў ежы, сне, адпачынку наступае праз пэўныя прамежкі часу і суправаджаецца рытмічнымі зменамі ў дзейнасці ўсіх унутраных органаў. Арганізм як бы загадзя наладжваецца на будучую дзейнасць, таму яна ажыццяўляецца досыць эфектыўна, без лішняй траты нярвовай энергіі і не выклікае выяўленага стамлення.
Добрая працаздольнасць на працягу дня забяспечваецца разнастайнасцю відаў дзейнасці і іх чаргаваннем. З фізіялагічных пазіцый гэта тлумачыцца здольнасцю кары галаўнога мозгу адначасова працаваць і адпачываць.
Усе фізіялагічныя працэсы ў арганізме, маючы свой біялагічны рытм, падпарадкоўваюцца адзінаму сутачнага рытму - змене дня і ночы. На працягу сутак актыўнасць і працаздольнасць дзіцяці не аднолькавыя. Іх ўздым адзначаецца ад 8 да 12 г і ад 16 да 18 г, а перыяд мінімальнай працаздольнасці прыпадае на 14-16 ч. Не выпадкова заняткі плануюцца ў першую палову дня, у гадзіны аптымальнай працаздольнасці.
Працаздольнасць неадназначная і на працягу тыдня. У панядзелак яна невысокая. Гэта можна растлумачыць адаптацыяй дзіцяці да рэжыму дзіцячага сада пасля двухдзённага знаходжання ў хатніх умовах, калі ў большасці выпадкаў звыклы рэжым істотна парушаецца.
Найлепшыя паказчыкі працаздольнасці адзначаюцца ў аўторак і сераду, а пачынаючы з чацвярга яны зноў пагаршаюцца, дасягаюць самых нізкіх характарыстык у пятніцу і суботу. Такім чынам, да канца тыдня адбываецца паступовае і няўхільнае нарастанне стомы.
Павелічэнне рухальнага кампанента і рацыянальнае (з улікам дынамікі працаздольнасці) размеркаванне на працягу тыдня заняткаў, можна аднесці да ліку мер па папярэджанні стамлення.
Дзіця, якое з ранняга дзяцінства прывыкла жыць па рэжыму, ахвотна яго выконвае. Яму не прыходзіць у галаву, што можна адмаўляцца ісці спаць, калі настаў час. Калі яно у 9 гадзін вечара легла i не пазней чым праз паўгадзіны моцна заснула, то раніцай яго не прыходзіцца будзіць - яно само прачынаецца бадзёрым і вясёлым. У дзіцяці маецца дастаткова часу, каб спакойна апрануцца, і бацькам не даводзіцца прыспешваць яго і выказваць незадаволенасць з нагоды яго марудлівасці.
Днём яны не марнуюць час на шматразовыя запрашэнні, ўгаворы сесці за стол або пайсці пагуляць. Дзень у сям'і пачынаецца і канчаецца спакойна, усе канфліктныя сітуацыі, звязаныя з выкананнем рэжыму, выключаны. Вячэрнія гадзіны бацькі поўнасцю выкарыстоўваюць для сваіх спраў.
Калі з дня ў дзень паўтараецца рытм ў гадзінах прыёму ежы, сну, розных відаў дзейнасці, то гэта спрыяльна ўплывае на стан нярвовай сістэмы і на тое, як працякаюць ўсе фізіялагічныя працэсы ў арганізме. Ва ўстанове дашкольнай адукацыі рэжым ажыццяўляецца цалкам. Але дома (у дзяцей які не наведваюць, так і якія наведваюць дзіцячыя садкі) ён далёка не заўсёды выконваецца. Заўважана, што адсутнасць правільнага рэжыму дня ў выходныя дні адлюстроўваецца на стане дзіцяці ў дзіцячым садзе ў панядзелак: адчуваецца некаторая стомленасць, млявасць (ці, наадварот, падвышаная ўзбуджальнасць).
На працягу 4 дашкольных гадоў рэжым мяняецца нязначна. Некалькі памяншаецца сутачная колькасць сну, пераважна за кошт дзённага. Але нельга забываць, што дзіця ўсё яшчэ мае патрэбу ў больш працяглым сне, чым дарослы чаловек. Дзіцяці да 5 гадоў неабходна спаць у суткі 12,5--12 гадзін, у 5-6 гадоў - 11,5-12 гадзін (з іх прыкладна 10-11 гадзін ноччу і 1,5-2,5 гадзіны днём). Шасцігадзіннае няспанне ў другой палове дня - гэта як раз той прамежак часу, на працягу якога дзіцяці надакучыла гуляць, яно адчувае патрэбу ў адпачынку.
Неабходнасць ісці спаць парою ўспрымаецца як непрыемнасць, дзіця просіць дазволу яшчэ пагуляць, паглядзець тэлевізар. Атрымаўшы адмову, ён у дрэнным настроі ідзе мыцца, распранацца, не засынае, а раніцай яго прыходзіцца будзіць, пазбаўляць часткі неабходнага адпачынку. Сістэматычнае недасыпанне адмоўна адбіваецца на настроі дзіцяці, прыводзіць да ўзнікнення ў яго капрызаў, шкодна адбіваецца на стане цэнтральнай нярвовай сістэмы.Таму гэтак важна, выкарыстоўваючы адпаведныя педагагічныя і гігіенічныя сродкі, умацоўваць патрэба дзіцяці ў сне, выклікаць пачуццё задавальнення пры ўкладванні, прывучаць хутка засыпаць без усялякіх дадатковых уздзеянняў.
Паводзіны дзіцяці ў дзіцячым садзе, яго настрой, працаздольнасць знаходзяцца ў прамой залежнасці ад таго, як арганізаваны яго дзейнасць і сон у сям'і ў звычайныя, а таксама ў выхадныя дні. Выхадные дні дзеці праводзяць дома, як правіла, з істотнымі адхіленнямі і нават парушэннямі прывычнага рэжыму.
Выкарыстаныя крыніцы:
uchitel.azurewebsites.net›
Падрыхтавала: медыцынская сястра Сініцкая Н.А.